Data ślubu już ustalona, sala zaklepana, umowa z wymarzonym zespołem podpisana. Przed Wami jeszcze kilka miesięcy do tego najważniejszego dnia i powoli zaczynacie rozglądać się za fotografem. Propozycji są miliony i śmiało można stwierdzić, że jest to chyba najbardziej popularna usługa ślubna na świecie. Tyle ile propozycji, taki też rozstrzał cenowy i jakość portfolio. Trudno się w tym wszystkim nie zgubić i pogodzić Wasze wymagania, dlatego chcemy przedstawić Wam kilka wskazówek, które mogą okazać się pomocne w wyborze.

wybieramy fotografa na ślub

Na pytanie jak wybrać fotografa na ślub większość ślubnych portali czy magazynów wspomina o:

– sprawdzeniu, czy fotograf prowadzi działalność gospodarczą

– obejrzeniu materiału (a najlepiej kilku) z całego ślubu, a nie tylko portfolio najlepszych zdjęć

– podpisaniu umowy zawierającej wszystkie ustalenia

– spytaniu o sprzęt jakiego używa wybrany fotograf ślubny

Z pewnością przed podjęciem decyzji warto zwrócić uwagę na te wszystkie elementy. Jednak to nie wszystko.

 

wybieramy fotografa

Poniżej nasza subiektywna lista pytań, które wg nas warto zadać fotografowi, zanim zdecydujemy się na jego usługi. Większość pytań jest uniwersalnych i nie dotyczy wyłącznie fotografów ślubnych.

Pytania, które warto zadać przed wyborem fotografa i podpisaniem umowy:

– ile wydarzeń fotografowałeś/łaś jako główny/jedyny fotograf ? ile ślubów ?

– ile masz lat doświadczenia w tego typu fotografii ? czy kiedykolwiek nie zrealizowałeś/łaś zlecenia ?

– czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się utracić zdjęcia w wyniku przypadkowego usunięcia, zniszczenia/zagubienia karty pamięci lub dysku?

– czy wszystkie zdjęcia w Twoim portfolio są zleceniami komercyjnymi? czy znajdują się wśród nich też inne zdjęcia, np zrobione dla rodziny/znajomych?

– ile poprawnych zdjęć (ostrych, poprawnie naświetlonych) zazwyczaj dostarczasz  z jednogodzinnego zlecenia ?

– iloma i jakimi aparatami dysponujesz podczas wykonywania zleceń ? czy posiadasz zapasowe obiektywy ?

– jakiego rodzaju oświetlenia używasz przy zleceniach w ciemnych miejscach ?

– czy mogę obejrzeć pełny materiał zdjęciowy z Twoich ostatnich trzech zleceń ślubnych ?

– czy planujesz tworzenie zapasowych kopii zdjęć, które dla nas wykonasz ? ilu ?

– czy mogę otrzymać kontakt do kilku par/firm, z którymi ostatnio współpracowałeś ?

– czy prowadzisz zarejestrowaną działalność gospodarczą? czy podpiszesz z nami umowę ? czy wystawisz nam rachunek/fakturę ?

 

zakochana para młoda

Z naszego punktu widzenia poza powyższymi pytaniami kluczową kwestią jest również LUBIENIE:)

Fotograf to osoba, z którą w trakcie przygotowań do ślubu będziecie mieli prawdopodobnie najwięcej kontaktu spośród wszystkich usługodawców.  W dniu ślubu będzie Wam towarzyszył od bladego świtu aż do późnego wieczora, czasem może okazać się dodatkowym kierowcą lub bezstronnym krytykiem fryzury czy makijażu. Dlatego wybierając osobę/firmę, która wykona dla Was zdjęcia, musicie się po prostu polubić i nadawać na tych samych falach.

Mamy nadzieję, że nasze porady się przydadzą i zaoszczędzą niepotrzebnych narzeczeńskich sporów.

Powodzenia w poszukiwaniach !